woensdag 12 oktober 2016

Eén met de fiets

Laats had ik een onfortuinlijke ontmoeting met een kat. Op de dijk bij Zwanenburg schoot een kat op topsnelheid onder een auto vandaan. Niet op topsnelheid maar met een flinke vaart kon ik het beestje niet meer ontwijken. Een week later reed ik met mij DF op een aanhanger naar Dronten om de neus te laten repareren.

De Kat-afdruk

Bij deze opknapbeurt heeft Intercitybike haar uitmuntende serviceniveau getoond. Na twee weken was ik weer met een aanhanger in Dronten. Mijn DF was gerepareerd.
  • De schade is aan de buitenkant onzichtbaar hersteld. Aan de binnenkant zie je een mooie reparatie.
  • Naast deze schade reparatie heeft Frank de E-installatie aangepast. Nu lekt de accu niet meer leeg.
  • Er is een zoemer op de richtingaanwijzers aangebracht. Langs de Amsterdamse Zuidas is het handig niet te vergeten de richtingaanwijzers uit te zetten.
  • De demping van de achtervering is verbeterd.
  • En mijn DF is nu met schoudersteunen uitgerust. Iets wat tijdens de aflevering nog niet standaard was.

Met de schoudersteunen zit ik, bijna, strak in mijn DF. Vooral bij flink kracht zetten en bochtenwerk merk ik het verschil. De stabiliteit van mijn DF is toegenomen en ik zelf zit veel stiller in mijn DF, anders voel ik mijn wiebelen in mijn stuurtje.

Hiernaast heb ik mijn DF uitgerust met een Garmin Edge 820, met hartslag- snelheids- en cadansmeter.

Garmin Edge 820


Maar hoe krijg je een snelheidsmeter voor een racefiets op een SA naaf? Garmin zegt dat je de "Pod" ook op asymmetrische naven kunt installeren. Op de asymmetrie van een SA naaf hadden ze blijkbaar niet gerekend.

In de Cockpit


Ik heb een houder gemaakt van PVC elektrabuis. De buis is aan twee zijden open gezaagd, verhit en opengebogen. Van de opengebogen stukken zijn een plakvlak voor op de trommel en een haakje voor op de spaakflens gemaakt:
 De PVC houder


Het geheel is met dubbelzijdig kleefband en een tie-rap op de naaf bevestigd:

Het resultaat op de naaf


Big-Data is begonnen. Deze Garmin schiet alle gemeten gegevens thuis bij aankomst via de Wi-Fi automatisch in de Cloud. Als je dat wilt natuurlijk, ik ben nog niet zo ver. Het is een leuk middel om je prestaties te registreren en te kunnen analyseren. Mijn wens is om het geheel verder uit te breiden met een vermogensmeter. Ik weet alleen nog niet welke.

Met dit soort aanpassingen en uitbreidingen wordt een velonaut langzaam aan één met zijn machine.

6 opmerkingen:

  1. Slimme oplossing voor je sensor, Jan!

    Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de kat is afgelopen...

    Groet van Marc (DF-XL #87)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb poes niet meer gezien. Na de klap ben ik er met het linker voorwiel overheen gehobbeld. Het arme ding rolde over het asfalt en schoot weer weg. Ik heb gezocht, naar kat en baasje. Zonder succes. Ik vrees dat de kat zoals de meeste ergens in een hoekje eenzaam heeft liggen sterven. Vervelend, temeer omdat ik zelf mijn kat de week ervoor heb moeten laten inslapen

      Verwijderen
  2. Grappig: Marc hierboven heeft al gevraagd wat ik wilde vragen: wat is er met de poes gebeurd want het moet een behoorlijke klap zijn geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jan,

    Inderdaad een mooie oplossing om je sensor te monteren! Tja, beesten....Ik heb ook ooit een kat onder de fiets gehad, stak ook op volle vaart over en liep zo onder de Strada, rolde er onderdoor, het achterwiel ging erover heen, en liep daarna net zo hard verder! Geen schade aan de fiets gelukkig......Het hert dat vorig jaar voor m'n laatste schade zorgde liep ook verder, meestal heb ik weinig interesse hoe het is met zo'n beest, ben altijd wel meer bezig met de fiets wat dat aangaat, oude wielrennersgewoonte vrees ik.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, het heeft meer met inlevingsvermogen te maken dam met wielrennersgewoonte denk ik.

      Verwijderen