zaterdag 3 oktober 2015

Meer schade en eerste meters

Nu het na ruim 5 weken steeds beter gaat, heb ik de eerste klus aan mijn Strada opgepakt. Omdat ik toch wat verrast was door het kantelen van mijn Strada heb ik vanmiddag de rechter veerpoot nagekeken. Ik heb deze gedemonteerd en goed schoon gemaakt met remmenreiniger. Ik kon niets vreemds aan de onderdelen zien. Na dat ik alles weer grondig van een flinke lik vet heb voorzien heb ik de veerpoot weer in elkaar gezet en gemonteerd. Wat een verschil. De rechts veer een stuk soepeler dan links!

Nu dacht ik ook wat speling in mijn achterwiel te voelen. Bij het indrukken van de achtervering lijkt het achterwiel iets te kantelen. Ik dacht eerst aan speling op de achteras. Dit lijkt het niet te zijn. Is het dan de achterbrug? Neen, ook niet. Het is de ophanging van de achterbrug. Het stuk T-profiel dat voor op de wielkast zit is gescheurd.

Links van het pootje van de T zie je de scheur zitten.

Ik heb meteen velomobiel.nl gebeld om een nieuwe te bestellen. Tijdens het gesprek met Theo over mijn ongeval zijn ook de veren in de veerpoten ter sprake gekomen. Het blijkt dat ik Taiwanese (ongekleurde) veren heb. Deze kunnen krimpen en worden dan zachter. Dus het boodschappenlijstje is nu:
  • 2 nieuwe veren voor links en rechts
  • De T-vormige ophanging van mijn achterbrug
  • Een nieuw spiegeltje, zonder pootje, anders heb ik er een over en VM heeft een tekort


De onderdelen komen waarschijnlijk dinsdag binnen. Wat een service.

Ik heb nog een kort rondje door de wijk gefietst. Gewoon even mijn Strada voelen. En het voelt fijn. Voor lange afstanden laat ik hem toch nog even staan. De wond heelt mooi en wat duurt die hoofdpijn lang!


11 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,

    Succes met de reparatie en het herstel van de hoofdpijn.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan,

    Succes met de reparatie en het herstel van de hoofdpijn.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Dat komt beiden goed!

      Groet, ook aan Tante Lies

      Verwijderen
  3. Hoi Jan, op 28 december is het oliebollentreffen, dus je hebt nog twee en halve maand om weer helemaal in conditie te zijn. Ik heb weer sneeuw besteld, zodat we weer een heroïsche tocht kunnen ondernemen.

    Groeten, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jan,

    Rustig aan met die hoofdpijn, en langzaam weer opbouwen, zowel de Strada als de conditie! Zijn je scheuren en dergelijke in de body en smurf al hersteld?
    Succes met de reparatie in elk geval!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Adri,

      De scheuren in mijn strada gaan net zo snel als mijn hoofdpijn, rustig aan.

      Jan

      Verwijderen
  5. Nogmaals beterschap. Wie weet zie ik je voortschrijden als ik met mijn Alu-wedertje wat meters maak. Of anders te pas en te onpas in deze of gene winkel in de buurt. Is het nog gelukt met de audio thuis?

    Groet,
    ai (je weet wel die Flevobike Alleweder)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aluweder,

    We komen elkaar vast nog tegen. Je kunt me herkennen aan een litteken op mijn voorhoofd. De audio thuis doet het! Ik ben met de soldeerbout in de weer geweest.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede service in snel naleveren of onderhoud maar dat neemt voor mijn gevoel niet weg wat een fatsoenlijke fabrikant moet doen die die kennis heeft van gebreken die potentieel gevaarlijk kunnen worden.

    Een terugroep actie voor betreffende serie velomobielen is dan "goede service" lijkt mij, velomobielen kosten tegenwoordig net zoveel als compacte nieuwe auto's !

    Of minstens eigenaars met zulke velomobielen op de hoogte brengen van potentieel gevaar, zodat ze zelf kunnen overwegen daar wat aan te (laten) doen.

    Danweer, omslaan is een risico dat er altijd zal zijn voor 3 wielige velomobielen ook zonder gebreken. Maar ook daar weer heeft de branche niet goed nagedacht dat je gezicht ombeschermd is maar je hoofd wel uitsteekt buiten de romp. Als je omslaat kun je dus met je hoofd tegen een paal slaan en drukt de smurfenmuts met de massa van je veloomobiel tegen je achterhoofd de harde klap nog aan.

    Velomobielen zijn dus helemaal niet zo veilig, zelfs zonder gebreken. Ik vind het ook grappig dat Leo (Alligt) ook stelt dat desondanks dat feit velomobielrijders toch kans hebben ouder te worden dan mensen die niet fietsen :-)) Wat eropneer komt "als je het overleeft" en ik denk dat hij 100 % gelijk heeft.

    BeantwoordenVerwijderen