zaterdag 19 september 2015

Boem, paaltje!

Donderdag 27 augustus ging ik op pad met de Strada. Het beloofde een prachtig weekeinde te worden met zaterdag een roeiwedstrijd in Gent. Het programma bestond uit:

Donderdag: Haarlem>Westkapelle
Vrijdag: Westkapelle>Gent, ‘s avonds uit eten en lol in de binnenstad
Zaterdag: 12 km roeien en heel veel lol op een fuif op een jachthaven
Zondag: Gent>Westkapelle
Maandag: Westkapelle>Haarlem

Helaas liep het anders.
Tijdens mijn tocht naar Westkapelle had ik aardig wat oponthoud. Een omleiding in Leiden en ik was verkeerd gereden in Delft bij Schipluiden en in Maassluis, mijn route in de Garmin was niet goed geüpload. In Maassluis miste ik de pont net.


Als je dan de randstad uit bent, op de ruime wegen en paden op Oostvoorne, de Haringvlietdam en Goeree, wil je tijd goed maken. Dat lukte, mijn toersnelheid was 37 à 38km/h. Bij Goedereede begon het met regenen. Geen probleem met een racekap.

Het paaltje, het was al vervangen door een stalen variant. 
De paal op het midden van het fietspad stond er tijdens mijn ongeval ook.

Bij Ouddorp ging het mis. Ik rijd over de Zuidweg, 37 à 38km/h ongeveer 6 bft. tegenwind. Deze weg maakt een bocht naar rechts en gaat over in de Kommersweg. In deze bocht moest ik linksaf een vrij liggend fietspad op. Even over half twaalf:

  1. Ik rem
  2. Ik stuur in
  3. Mijn Strada heeft last van onderstuur
  4. Ik stuur verder in
  5. Ik zie een paaltje naast het fietspad in mijn baan
  6. Ik stuur nog verder in
  7. Ik weet de neus van mijn Strada aan de goede kant van de paal te krijgen (frontaal leek mij geen optie)
  8. Plots kantelt mijn Strada
  9. Ik denk, “daar ga ik dan”
  10. De neus glijdt langs de paal
  11. De paal komt in het vizier van mijn racekap
  12. De paal raakt mijn voorhoofd
  13. De paal rukt de racekap van mijn Strada
  14. Ik kom op mijn zij tot stilstand.


Mijn eerste ongeval in 45.00km met een velomobiel. Het moet er een keer van komen. Balend ben ik uit mijn Strada gekropen. Ik zag mijn racekap met het venster om de paal liggen. Ik heb mijn fiets meteen rechtop gezet en controleerde de spanning van mijn rechter voorband. De bandenspanning was goed. Ondertussen zag ik dat mijn fietspakje helemaal onder het bloed zat, net als mijn rechterarm en mijn Strada. Mijn velomobieltas was uit mij fiets geslingerd. Ik kijk in mijn linkerspiegel, de rechter is afgebroken. Ik zie een flinke wond die lelijk openstaat. Ik schud een linnen tas met proviant leeg en druk deze op de wond. Ik besloot 112 te bellen, hier kon ik wel wat eerste hulp bij gebruiken. Hierna raapte ik nog wat spullen van het fietspad op.

Om op de ambulance te wachten ben ik weer in mijn fiets gaan zitten, het regende nog steeds. Tijdens het wachten heb ik mijn ouders gebeld, het ontvangstcomité te Westkapelle. De ambulance was er snel. Na zo’n 5 à 10 minuten. Ik ben naar het ziekenhuis te Dirksland gebracht, mijn fiets naar een gemeentewerf te Goedereede.

Op de SEH in het ziekenhuis hebben ze aardig werk aan me gehad. Eerst een beetje wassen, uitkleden en instoppen. Daarna is mijn wond ruim twee uur gehecht door een knappe arts en een nog knappere co-assistente. Ik zag er alleen niet veel van. Ik kreeg op beide ogen een gaasje tegen om bloed te stoppen en een kleed over me heen. Het resultaat; 6 hechtingen in onderhuids weefsel en 12 hechtingen in mijn opperhuid. Hierna is een scan van mijn hoofd gemaakt. Ik had geen hersenkneuzing of –bloeding, wel een scheur in mijn schedel en een flinke hersenschudding. Hierbij had ik ook nog twee geschaafde knieën, een schram op mijn bovenarm van de naad in de romp, een blauwe heup en een sneetje in een vinger van de remlichtschakelaar.



Mijn Strada is ook gewond. Er zitten veel krassen op de rechter zij en de voorkant van de smurf is ingedrukt geweest. De gehele bovenkap heeft verschillende scheuren en barsten. Voorop de smurf is flink wat gelcoat los gesprongen, er zit aan de linkerzijkant zelfs een scheur/gat. Mijn racekap is ook gehavend met krassen scheuren en een losgebroken nacaduct. Bij mij inspectie viel mij op dat mijn rechte voorwiel hoger in de wielkast zit. Is een kapotte veer een van de factoren die tot mij ongeval hebben geleid?







Mijn conclusie is dat een velomobiel een veilig voertuig is bij een ongeval. Je zit immers goed ingepakt. Maar je moet geen pech met een paaltje hebben. De smurf heeft gezorgd dat ik geen nekletsel heb. Ik vraag mij nu af wat veiliger is. Een helm of een racekap?

37 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte ermee, en volgende keer iets rustiger door die bocht.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Hoi Richard,

      Dank je wel. Ik heb vandaag voor het eerst geen hoofdpijn!

      Jij veel plezier met je nieuwe Milan. Houd hem heel!

      Verwijderen
    2. Bedankt dat was ik ook zeer zeker van plan...maar zoals bij jou een ongeluk zit soms in een klein hoekje.

      Verwijderen
  4. Hallo Jan,

    Dat is een goede klap geweest! Daar ben je helaas zelf niet helemaal zonder kleerscheuren uitgekomen....... Die fiets is geen probleem, dat kan weer wel gemaakt worden. Als je rechtervoorwiel hoger staat zou het kunnen dat inderdaad de veer stuk is, of de hele veerpoot is door de body gedrukt door de klap.
    Wat rest is om je beterschap en sterkte te wensen, en als je fiets weer gemaakt is en je bent er aan toe, gewoon weer instappen en fietsen, ongelukken gebeuren nou eenmaal, met thuisblijven kom je ook nergens.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Adri,

      Dank je wel.

      Ik stap zeker weer in. Ik baal het meest dat ik het weekeinde Gent heb gemist!

      Mijn hoofd groeit wel weer aan en die fiets komt ook vast goed.

      Jan

      Verwijderen
  5. Heftig hoor! Beterschap gewenst.

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge Jan, dat is nogal heftig, terwijl je er zo rustig over schrijft. Beterschap, en doe vanwege die hersenschudding maar rustig aan. Beter een dag te lang rusten, dan 3 weken langer last.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Peter,

    Ik ben er steeds rustig onder gebleven, het is niet anders. Rustig aan doen is niet echt mijn ding. In dit geval merk ik snel wanneer ik te veel doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Jan,

    Trouwens wat is veiliger een helm of racekap? Ik gebruik ze allebei gezamelijk, of dat de veiligste optie is? Geen idee, maar m'n vrouw zit een stuk rustiger dan...........
    En het gaat goed samen als je de juiste helm kan vinden die onder de kap past!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt waarschijnlijk geluk gehad dat je een kap op had !

    Ik had al een tijdje geleden beschreven ( toen wel/geen helm ter discussie was ) hoe een gekantelde velomobiel met de top langs een paal op boom kon glijden tot de massa van de velomobiel gestopt wordt door de paal of boom door de opstaande smurfenmuts/hoogdspoiler.....met je hoofd ertussen !!

    Geen helm kan je daartegen 100 % beschermen. Zelfs een intergraalhelm - waarmee vrijwel niemand zal fietsen niet.

    Zo te zien heb je een schampwond en is je hoofd niet verpletterd tegen de smurfenmuts door je eigen massa en die van de velomobiel wat natuurlijk gemakkelijk 100+ kg kan zijn plus de energie van je rest snelheid.

    Omdat de kap waarschijnlijk toch een deel van de energie heeft geabsorbeerd en/of de richting van de kracht heeft afgebogen ( meer naar de top van de smurfenmuts ) kan dat letselbeperkend hebben gewerkt. Bovendien kunnen schedels aan de voorzijde wel wat hebben.....alleen wat daaronder zit moet niet door het hersenvocht heen die schedel raken door een klap.

    Maar je bent er wel optisch wel mooi aan toe zo......zulke dingen heb je toch liever niet.

    Voortvarend herstel voor jou en je velomobiel gewenst :-))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat je verwondig wel degelijk erg zijn, maar een paar centimeter lager was veeeeeeel erger geweest !

      Een schedel is aan de voorzijde het dikst. Dat was evolutionair kennelijk nodig. En nog steeds, zo te zien :-))

      Verwijderen
    2. Hoi,

      Drankje wel!

      Ik heb geen barst aan de racekap gehad. De paal heeft het vizier omhoog gedrukt en heeft als tweede mijn voorhoofd geraakt. Mijn Strada is op de zij een kwartslag gedraaid door de klap met mij hoofd tegen de paal. De voorkant van de smurf is volledig ingedrukt geweest.

      Jan

      Verwijderen
    3. Ik heb de foto's nog een keer bekeken en zie het nu ook. Je hebt meegemaakt wat ik in theorie al eens geschets heb. Daar schrik je toch wel van als collega-velomobielrijder als een theoretische gebeurtenis ineens werkelijkheid wordt. Want omslaan en daarna stuurloos op een paal afrazen die bovenlangs over de top glijdt kan ons allemaal overkomen en wel iedere rit.

      Het legt ook een gevaar bloot omdat je hoofd word klemgezet tussen smurfenmuts ( en je dus eigen massa + velomobiel en lading ) en het inkomende object dat niet meegeeft.

      Wat ik niet verwacht had is dat de kap helemaal niet beschermd...dat is een tegenvaller die ons allemaal wel flink zal doen schrikken.

      Nu heeft de smurfenmuts dus wel wat mee gegeven ( gebroken ) en je Strada door de klap ook nog gedraaid ( restenergie ) omdat je schedel zo hard was. Ik bedoelde dat dezelfde inpact in je gezicht nog veel meer letsel zou hebben gegeven. Ogen bijv zijn onvervangbaar...

      Ik bedoel het echt niet wijsnuezerig of lelijk en leef oprecht mee. En hoop zeker dat de littekens e.d. mee zullen vallen.

      Arjan

      Verwijderen
    4. Beste Arjan,

      Ik heb dit scenario ook eerder bedacht. Je kunt geen kant op. Een kap met een tussenstijl biedt misschien extra beveiliging, zoals die van een DF. Een VMO racekap is een mooi product. Ik heb best pech gehad. Dit was mijn eerste ongeval in 45000 km. Hoe groot is de kans dat er dan net een paaltje in de berm staat!

      Bedank voor je medeleven!

      Verwijderen
  10. Jemig, dat is schrikken (ook voor de overige velonauten die dit lezen) En het bewijst maar weer eens dat het goed fout kan gaan, ook al zit je in een levens grote helm. In jouw geval had een helm wellicht de lichamelijke schade weten te beperken, maar dat is natuurlijk achteraf gepraat.
    Ik ken de situatie persoonlijk en rij er regelmatig langs. Niet per se een gevaarlijke bocht, mits de snelheid niet te hoog is. Misschien een combinatie van slik op de weg, regen en daardoor een te hoge snelheid? Feit is, dat in het buitengebied het de komende tijd opletten wordt. Succes met je herstel.

    gr, Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Marc,

      Zijwind, nat wegdek, te hoge snelheid en misschien een defecte veer, ik ken mijn Strada ondertussen heel goed. Voor mij kwam deze als een verrassing. Snel genoeg gaat het nooit. Hoe bevalt je DF? Hoe groot is bij voorbeeld de draaicirkel? Dat is voor mij nu de grootste vraag.

      Groet ,

      Jan

      Verwijderen
    2. De Df xl bevalt prima. De draaicirkel is iets kleiner dan de quest, maar niet heel veel kleiner. De strada zal m daarin kloppen denk ik. Verder veel sneller dan de quest op m'n dagelijkse ritten. Bochtgedrag is fenomenaal. Accelereren top.

      Verwijderen
  11. Hoi Jan,

    Beterschap voor jou (en voor je Geelomobiel).

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jan,

    Beterschap voor jou (en voor je Geelomobiel).

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jan, wat een verhaal. Je bent er wel knapper op geworden. Sterkte!

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tja, dan denk je 'wat kan me nog overkomen na zoveel kilometers en de bijhorende ervaring'. Ontnuchterend verhaal. Maar: het kan elke fietser overkomen, met elk type fiets. Gelukkig is het vrij goed afgelopen. Prima dat je dit publiceert: het kan bij anderen overmoed voorkomen (niet dat dit de reden was bij jou). Hopelijk snel weer beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit roept sterke herinneringen op aan mijn zeer vergelijkbare ongeluk op 1 juli 2005, waarbij ik (o.a.) mijn kaken verbrijzelde. Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik geen helm op had (dan had ik mijn nek gebroken) en geen kap (dan was mijn gezicht aan flarden gesneden).

    Ongelukken zijn nooit 100% uit te sluiten. Alert zijn helpt wel om ze zoveel mogelijk te voorkomen. Denk erom dat (harde) wind de kans om om te slaan in een bocht enorm verhoogd. En dat stevige snelheid (je kwam met ca 37 km/h aanrijden) niet alleen ook die kans fors vergroot, maar ook nog eens de kans om te corrigeren (door weer rechtuit te sturen) verkleind.

    Als ik naar mijn eigen crash terugkijk weet ik dat ik, toen ik merkte dat ik om ging slaan, meteen weer rechtuit had moeten sturen en dan maar vol op de paal had moeten gaan. Meer schade aan mijn fiets, veel minder schade aan mezelf.

    Voor jou, nu: sterkte met het herstel en ga zo snel mogelijk weer fietsen, dat helpt.

    Wie mijn ervaringen na wil lezen: http://quest.ligfries.com/ > weblog en dan de stukjes met foto's en tekst (juli-dec 2005).

    BeantwoordenVerwijderen