maandag 20 april 2015

Kleerhanger 2.5

Vorige week hoorde ik, net achter mijn hoofd, een vreemd geluid in de smurf van mijn Strada. Het geluid werd steeds luider, of ik ontwikkelde een zekere focus. Woensdag middag, onder weg naar huis, voelde mijn Strada zelfs minder stijf als anders en het geluid deed zich steeds vaker voor. Op een parkeerplaats in de Riekerpolder, benoorden de Nieuwe Meer heb ik mijn Strada geparkeerd om een snelle controle uit te voeren. En wat bleek, de kleerhanger was ingescheurd. Wat doe je dan?

De scheur

Nou, de Risse Astro 5 demper op een significant lagere druk ingesteld en rustig aan verder naar huis. Die avond heb ik velomobiel.nl gemaild met het slechte nieuws. Allert antwoordde dat hij de nieuwste versie van het onderdeel zou opsturen, versie 2.5 Tot nu toe hebben ze nog geen melding gekregen van schade aan deze versie van de kleerhanger. Verder wat handige tips voor de wissel en het advies het met twee personen te doen.

Ruimte genoeg op de stoep

Vanavond heb ik de kleerhanger vervangen, alleen, zonder hulp. Ruim twee uur later en een bonte verzameling striemen op mijn onderarm rijker zat de kleerhanger op zijn plek. Ik heb één gat geruimd met een kettingzaagvijl en een ander gat opgeboord. Anders kreeg ik de kleerhanger niet gemonteerd. Een ander hulp middel was een zoekertje aan twee boutjes. De uiteindes van de boutjes aan de kettingzijde van de wielkast heb ik op de slijpmachine conisch geslepen. Het was namelijk bijzonder lastig de nieuwe kleerhanger uit te lijnen met de bestaande gaten in mijn Strada.

Versie?.? en 2.5

Tijdens de wissel heb ik de kleerhangers aandachtig beken en vergeleken. Het verschil is minimaal. Versie 2.5 zit toch wel netter in elkaar. Vooral het hoeklijn waar de demper op gemonteerd zit past netter op de stang. Voor de foto heb ik de scheur verder open gebogen.

Al met al heeft de Geelomobiel weer een paar dagen in de schuur stil gestaan. Jammer want het was prachtig fiets weer. Morgen mogen we weer!

7 opmerkingen:

  1. Het ziet eruit dat je al een versterkte kleerhanger had, die kunnen dus ook kapot.............Netjes dat je de klus alleen klaarde!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zal aan mij liggen maar op de scheur na zie ik geen verschil tussen x.x en 2.5.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Belle,

    Het verschil is inderdaad op de foto's niet te zien. Het verschil zit in de aansluiting van het hoekprofiel, waar de demper op vast zit, en de buis. Bij de oude is het hoekprofiel recht afgezaagd en is de ruimte vol gelast. Bij versie 2.5 is een mooie aansluiting gemaakt waar de vorm van de buis uit het hoekprofiel is gehaald. Hierdoor is de las smaller en schoner.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gebeurd toch wel vaak. Zowel bij gebruik van de standaard gemonteerde demper als met High tech dempers.
    Gewicht van de rijder zal wel invloed hebben en de bochtsnelheid/dagelijkse gesteldheid van de weg ook mooi dat het altijd weer door de mannen in Dronten wordt opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Willem,

      Ik ben maar een klein, licht ventje. Flink doorrijden langs de Zuidas in Amsterdam zal ongetwijfeld zijn tol eisen. Wel heb ik mijn demper op hoge druk. Eerst lekten mijn eerdere dempers, nu gaat de kleerhanger stuk.....

      Verwijderen
  5. Het verschil zit hem in de dikte van de buis. De nieuwste versie is van een dikker type, dat zit alleen aan de binnenkant, dus buiten zie je het niet. Tussen de originele versie en deze 2.5 versie (volgens mij de wanddikte in mm) zijn er verschillende stappen van versterken geweest, die geen van alle afdoende bleken voor veel/hard fietsers, met name als je ook nog regelmatig slecht wegdek treft :)
    Ik heb - na een aantal eerdere versies - nu al een flinke tijd de 2.5. Deze is nog steeds heel (en blijft dat ook, zo is mij toegezegd). Mocht ie TOCH stuk gaan, dan wil ik een stalen versie. Gewicht boeit me dan niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen