zondag 29 maart 2015

Onder de indruk en stuk


Onder de indruk

De racekap bevalt goed, heel goed. Sinds de levering heb ik niet meer zonder gereden, dat zegt genoeg.

De kap is een mooi product. Hij past goed op mijn Strada. Hij maakt mijn Strada af. Het geheel oogt alsof het zo hoort en compleet.

In de eerste plaats "was" ik onder de indruk van de hoogte van de racekap. Omdat ik zo'n tien kilometer door Amsterdam forens was mijn stoeltje bij aflevering vrij hoog afgesteld. Dan heb je lekker overzicht in het drukke stadsverkeer. In combinatie met de lage, gestroomlijnde VMO racekap is er in dat geval weinig ruimte. Ik zat dus klem tussen mijn stoeltje en de racekap. Met mijn billen op het puntje van mijn stoel en mijn nek een beetje ingetrokken ging het net. Maar, na twee dagen forenzen in deze houding was het toch tijd om het stoeltje te verstellen.



De middensteun aan de bovenzijde van het stoeltje heb ik twee gaatjes naar beneden gezet. De bevestiging op de wielkasten stond al op de uiterste stand. Ik heb aan beide zijden een gaatje bij geboord waardoor ik de stoel verder onderuit kan zetten. 


Kap
De kap bestaat uit 1 deel van koolstofvezel. Beter kan niet.  VMO heeft de balans tussen gewicht en stijfheid goed gevonden. De lak zit er strak op. Jammer dat de kleur iets afwijkt van die op mijn Strada. De ene keer lijkt hij iets donkerder, de andere keer iets lichter. Het Nacaduct zit er heel netjes in.

Vast zetten
De racekap wordt geleverd met 7 klittenbanden. In mijn geval 2 te veel. Met de overgebleven 5 zit de kap als een huis.

Vizier en zicht
Het vizier is goed af te stellen met de pootjes met velcro. Het wiebelt mee met de trillingen van de fiets, maar dit is niet hinderlijk.

Ik had verwacht dat de dode hoek groot zou zijn en ik mij daardoor onzeker zou gaan voelen. De dode hoek is veel kleiner dan gedacht. In het begin overwoog ik een extra spiegeltje, zoals de spin van Zéfal. Daar denk ik nu een stuk milder over. Ik merk wel dat ik sommige kruisingen iets anders aansnijd. Bij een haakse kruising voorkom je dat er een hinderlijke dode hoek ontstaat.

Het zicht door het vizier is goed. Het zicht langs het vuil op het vizier wel eens minder goed. Het vizier beslaat amper en ontwasemt snel. Voor de regen en mist overweeg ik een wisser systeem zoals op een Milan. Ik ben er alleen nog niet uit hoe dit op het vizier van de VMO racekap uitgevoerd kan worden.

Wind en stabiliteit
Je merkt meteen dat er meer massa boven in de fiets zit. Bij een bocht helt mijn Strada duidelijk een beetje meer, maar niet verontrustend veel. Met harde wind merk ik het verschil sterk. Het vreemde is dat je de wind niet meer in je gezicht en door je haren voelt. Je voelt de wind alleen nog maar tegen je velomobiel drukken. Tijdens een fikse bui met wind vanaf het open polderlandschap rondom Schiphol haaks op het fietspad werd zelfs mij voorwiel aan loefzijde opgetild. Die zelfde avond heb ik een stormstrip op de kruin van mijn racekap geplakt.



Regen en mist
Met regen rijd het zalig met de racekap op. Bij veel druppels en mist gaat het vizier op een kier zodat er onderdoor gekeken kan worden. Dan komt er zo af en toe een spatje regenwater naar binnen. Zoals ik al schreef, er wordt nagedacht over een wissertje.

Nacaduct en temperatuur
Warm, heel warm! Ik ben benieuwd hoelang ik kan doorrijden onder mijn saunakapje. Het nacaduct is wat dit betreft super. Die had ik niet willen missen.

Geluid
De geluiden uit de fiets hoor je beter. De geluiden uit de omgeving nog even goed. De rubbers van de racekap piepen af en toe op de gelcoat.

Snelheid

De snelheid is omhoog. Ik schat dat het ruim 10% oplevert!

Comfort

Het comfort is fantastisch. Mijn Strada is compleet. De racekap is voor de weerbestendigheid de ultieme accessoire


Oordeel

Wat voor cijfer zou je zo'n mooi product nou geven? Ik heb nog niets kunnen bedenken dat beter zou kunnen. Misschien een nog kleinere dodehoek? Zo'n handig elastiekje om regen van het vizier te wissen? 

De snelheid en comfort zijn verbeterd. Er zijn een paar kleine zaken waar ik rekening mee moet houden.


Van mij krijgt de race kap een 9!


Kapot

En wat is er dan stuk gegaan? Wel, een klembeugel van de trapashouder. Vorige week donderdag begon er iets te kraken en te knarsen in het vooronder. Later kwam ik erachter dat de klem is gescheurd. VM.nl heeft zich weer bewezen als een betrouwbare leverancier. Twee dagen later had ik een vervangende klem binnen.















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen