zondag 29 maart 2015

Forenzen, tochten en racen

Zo nu en dan wordt ik gewekt door de wekker en staat het forenzen met mijn Strada tegen. Het weer laat te wensen over, het was de voorgaande avond te gezellig of er is een andere reden. Meestal weet ik mijzelf zover te krijgen toch in te stappen. Ik heb  daar achteraf nooit spijt van.

De velomobielonderdelen.nl racekap bied geen excuus voor slecht weer. Een defect aan de fiets wel. Met de gebroken trapashouder klem heb ik dan ook niet veel gefietst, om vervolgschade te voorkomen.

Tocht

Om kilometers "in te halen" heb ik vorige zondag een lekkere tocht gemaakt. Haarlem-Voorburg-Haarlem. Langs de Leidsche vaart door het centrum van Leiden en langs de Vliet. Een populaire route bij onze bukfiets collega's. 

De grote groepen wielrenners op het smalle fietspad langs de Vliet zijn, overduidelijk, niet gewend aan een velomobiel. Niet aan de breedte, de snelheid, nog de hoogte. DE korte hoge bruggetjes zijn in die zin best eng. Ik zie niets en zij zien mij niet. En als ik dan op de kruin van zo'n bruggteje ben zie ik de rand van het asfalt niet.

Gelukkig is de Leidsche vaart een beter op velomobielen uitgeruste route. Breed asfalt door de vlakke polder. Hier kun je lekker meters maken.

Al met al een lekker stuk gefietst. 89 km met een gemiddelde van 34km/h, inclusief verkeert rijden en keren in het centrum van Leiden.

Zandvoort

Afgelopen woensdag was het weer trainingsmiddag/-avond voor Cycling Zandvoort. Vorig jaar vond ik het heel leuk om op een echt circuit te rijden. Er waren in 2014 verschillende velonauten op de baan. Reden om ook dit jaar weer naar Circuitpark Zandvoort af te reizen. 

Tijdens het inschrijven zag ik een andere Strada over de baan voorbij schieten. Een witte met een rode racekap. Geen idee wie het was, ik heb de Strada hierna niet meer gezien. Na het inschrijven toonden de stewards van de organisatie uitgebreid interesse in mijn Strada. Rijdt dat nou lekker? Gaat het echt veel sneller? Hoe werkt het?

Tijdens het gesprek verwees ik naar een mooie gele racefiets. Ik zei niet meer op zo'n ding te gaan rijden maar dat de kleur in dit geval wel de goede was. Deze fiets bleek van een stel waarvan de man een Quest heeft. Daarom was de Trek ook geel. Deze meneer heeft nog in mijn Strada gezeten om een indruk te krijgen van de racekap. Hij was positief  over het zicht en de binnenruimte, had verwacht dat het veel benauwder zou zijn.

Tijd om de baan op. Ik had mijn Garmin Edge Touring mee om mijn rondes op te nemen. Dit doet de Garmin goed. Iedere keer wanneer ik mijn gemarkeerde startlijn passeer klokt het apparaat de tijd en start de volgende ronde automatisch.

Uiteindelijk heb ik acht geregistreerde rondes gereden:

  • 34,4 km gereden
  • 37,89 km/h gemiddeld
  • 54,65 km/h maximum


Op het laatst werd het mij te donker. Er zijn bochten op Zandvoort waar je de apex niet goed van kan zien. Wanneer er dan een wielrenner met achterlicht voor je rijdt kun je daar op oriënteren. Zo rond 20h was ik niet in de buurt van andere renners dus reed ik in het duister en was de verlichting van mijn Strada onvoldoende om bijvoorbeeld de Audi S te overzien, zeker met de fijne druppels van motregen op het vizier.

Mijn fietspakje zat vol zweet en de benen vol zuur. Het was tijd om rustig aan naar huis. Heerlijk toeren over het betonnen fietspad langs de zeeweg richting Haarlem. Door een donker bosje naast de Brouwerskolkweg en langs de Leidsche vaart naar huis. Deze dag heb ik ongeveer 107 km gereden en was bij thuis komst toe aan een goede maaltijd. Pizza!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen