dinsdag 23 december 2014

Onderscheiden

Op een dag een half jaar na het vorige, een nieuw bericht. Het drukke leventje zorgt voor drukke weekeindes en voldoende afleiding. Het fietsen beperkt zich vooral tot forenzen. Veel roeien zorgt voor aardig wat werkdagen dat ik mij niet fit genoeg voel om met de geelomobiel naar het werk.

En, omdat je dan toch gelukkig niet de enige fietsenthousiasteling bent en hierdoor steeds meer gele Strada's in den lande rond rijden werd het tijd om mijn fiets te personaliseren. Zij mag zich vanaf vanavond, met haar bouwnummer op haar flanken, onderscheiden van al die andere gele Strada's op Neerlands wegen. Voor de gelegenheid mocht ze vanavond even in de woonkamer staan. Vooral voor mijn eigen gemak. Het regent buiten en als ik een sticker plak zit ik liever droog. De sticker vind de kamertemperatuur ook wel lekker.



Ik speelde al langer met de gedachte en voor de oliebollentocht moest het er dan toch maar van komen. Sinds vorig jaar kerst heb ik verschillende ontwerpen gemaakt en heb de bovenstaande gekozen. Wellicht is zij nu ook voor collega's beter te onderscheiden van de XS van Joyce. Het verschil tussen een Strada en een XS is voor ondeskundigen slecht zichtbaar. Begrijpelijk, want ze zijn beiden geel.



Misschien moet ik dit ook met mijn fietshelm doen. Afgelopen nazomer heb ik een Casco Speedairo aangeschaft. Ik heb lang getwijfeld of ik plezier zou beleven aan een helm en hem zou gaan gebruiken. De helm is een goede keuze geweest. Ik vreesde de hitte met een helm. Wat blijkt, met een speedairo is het koeler op je hoofd dan zonder. Nu het kouder is beslaat het vizier van mijn helm minder dan mijn sportbril. Het zicht met het vizier is beter dan met een sport bril. Je hebt immers geen montuur dat het zicht enigszins beperkt. Nog geen half jaar later heeft de rest van Nederland deze helm ook ontdekt en is de levertijd op gelopen tot 6 à 8 weken.

Gelukkig ben ik nu herkenbaar aan mijn voertuig.

10 opmerkingen:

  1. Nou Jan, dan vergissen we ons niet als we naar de OBT rijden want Tante Lies is óók een gele Strada.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag op jou blog "Tante Lies" op Tante Lies staan. Toen dacht ik, oja een sticker. En zo geschiede.

      Verwijderen
  2. Mijn XS is wit met een zwarte streep op de neus, zouden ze dan het verschil wel zien?

    Gelukkig heb ik de XS verder ook al redelijk gepersonialiseerd met flink wat reflectiemateriaal.

    Ik vind die rode streep op de tunnel/Smurfenmuts ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou kunnen dat jou XS herkant wordt als een andere fiets. Ik vind de kleurstelling van jou XS zeer geslaagd. Ik overweeg om net als bij jou XS de zilveren stickers te vervangen door zwarte. Dat staat, naar mijn mening, net even mooier.

    De rode streep is eigenlijk een lap middel. Toen ik mijn Strada net had opgehaald wilde mijn schoonvader de actervering testen. Hij drukte de smurf in en de gelcoat barste. Ik had de geelomobiel net 4 uur! Dit heb ik verhuld met oranje reflecterende stickers. Na een lichte aanrijding deze zomer zijn de barsten in de gelcoat zelfs door de sticker heen gekomen.

    Mijn versatile had ik ook voorzien van een oranje reflectie streep van de achterkant van de achterwielkast tot op de smurf. Ik vond de originele sticker karig. Dit bleek een bijzonder goede in het oogspringende refleftor te zijn. De combinatie van factoren heeft tot dit resultaat geleid.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwarte stickers vind ik inderdaad ook erg mooi, maar de kwaliteit van de reflectie is wel minder fel. Ze kleuren een beetje goudkleurig op als er in het donker licht op valt. Daarom heb ik er aan de voorkant ook een extra streepje grijze/zilverkleurige reflectiefolie onder en de stippen zijn ook grijs/zilverkleurig. Dat zie je in het donker toch echt wel een stuk beter.

      Verwijderen
  4. Dag Jan,

    Fraaie personalisering! Zeer herkenbaar inderdaad, en origineel gevonden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb je fiets gezien en ik heb jou ook gezien in de fiets met helm op. Maar zonder fiets en zonder helm heb ik helaas niet het genoegen mogen smaken je te herkennen en/of om kennis te maken.

    Jammer, want ik was er wel en jij dus ook :-)

    Heb je de foto van Bas (rood petje) al gezien. Je fiets staat er erg mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welk lettertype is het eigenlijk en waar heb je de stickers laten maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Belle,

      Ik heb zelf iets gemaakt op basis van het lettertype van velomobiel.nl. Ik heb hiervoor een CAD-programma gebruikt. De stickers zijn geleverd door Studio Nicola uit Haarlem. In Almere zit ook vast wel een bedrijf dat reclame belettering doet.

      Ik vind het leuk om met dit soort dingen te "pielen". Als je een tekst hebt wil ik best eens proberen er iets leuks van te maken.

      dafont.com is overigens ook de moeite waard om eens te kijken, al is het moeilijk om een begin te maken. Daar staan zo ongelooflijk veel lettertypes.

      Groet,

      Jan

      Verwijderen