zaterdag 24 mei 2014

Ziek van het fietsen?

Nee, ik ben natuurlijk niet ziek van het fietsen. Daarvoor is het Rijden met mijn Strada veel te leuk. Ik ben waarschijnlijk wel ziek geworden van het fietsen, of beter gezegd, van het uitstappen.

Ik ben vorig weekeinde voor het eerst met de Strada naar mijn ouders in Westkapelle gereden, en weer terug. Het was een prachtige tocht door de Hollandsche duinen en over de Zeeuwsche Dammenroute. Als ik de wachttijd en de overtocht met de Fast-Ferry van Hoek van Holland niet mee reken, heb ik er heen 4,5h over gefietst, terug 5h. Met een afstand van 159 km levert dit een aardig gemiddelde op.



Ik had een mooie route op mijn Garmin Edge Touring gezet. Op de heen reis, net buiten Haarlem, begon zij met herberekenen. En weg was mijn mooie route. Ik ken de weg dus ben gewoon doorgereden. De GPS bleef maar herberekenen en gekke aanwijzingen geven. De volgende keer gaat de route er als Track in. Hopelijk gaat dit beter. We moeten nog een beetje aan elkaar wennen!

Ik heb de heen en terug reis met het schuimdeksel op de fiets gereden. De hoogste temperatuur was zo'n 28,6 graden. Dit was in de duinen op de terugweg. Op de terugweg was het druk. Lekker doorfietsen was er niet bij. Zeker niet in de duinen met al het hoogte verschil. Tocht heb ik wielrenners ingehaald en ben ze voorgebleven.

Mijn zware verkoudheid, of griepje, heb ik waarschijnlijk 's maandags op de Maasvlakte opgelopen. Toen ik uit de Strada stapte was het heerlijk koel. Te koel? Dinsdag kreeg ik last van mijn keel. Donderdag ben ik van mijn werk weer naar huis gegaan. Het wilde niet. Nu, zaterdag, heb ik een overdruk aan snotjes in mijn hoofd. Mijn lijf is stram en ik heb weinig smaak.


Vanmiddag heb ik de Trike van mijn vrouw op internet te koop aangeboden. Een Optima Rhino FS. Uiteindelijk vindt mijn vrouw steppen toch leuker dan ligfietsen. Samen rijden vond ze niet leuk. Ik reed veel sneller.


Ze beleeft enorm veel plezier aan het steppen. Ze maakt regelmatig tochten van 30km. De eenvoud van een step vind ik geweldig. Hoewel ook onder de steppen echte racemonster zijn.


4 opmerkingen:

  1. Inderdaad: gebruik de routering op je GPS liever niet. Dat levert alleen maar onzin op ;-). Beter eerst een zgn. track te maken (via de route planner van de fietsersbond bijv.) en die gewoon te volgen door de lijn op je gps te volgen. Er wordt dan niks herberekend. Dat is het grote verschil tussen een route en een track!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul,

      Bedankt voor je tip. Toch vreemd dat Garmin een product verkoopt met een optie die eigenlijk maar onzin levert.

      Jan

      Verwijderen
  2. Zoals aangegeven kan je het beste een track maken. Het herberekenen vraagt nl ook schaarse stroom. Routering kan je gebruiken als je geen track hebt en je moet via een onbekende route ergens heen. Je kan dan kiezen uit fietsen of toerfietsen. De eerste lijkt wat meer door de te rijden, maar ik ben van plan dit nog eens uit te gaan zoeken. Volgens mij was de LF1 volgen evt ook geen slechte optie geweest, maar ik weet niet hoeveel die slingert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wilco,

      In "Holland" rijd ik ook de LF1a. In Zeeland sla ik de koppen van de eilanden over. Hier kies ik de efficiënte route langs N-wegen.

      Hoe doet de Edge het in België? Ik heb eind Augustus een roeiwedstrijd in Gent en denk er aan met de Strada te gaan.

      Jan

      Verwijderen