woensdag 7 mei 2014

Druk

Er bestaan verschillende soorten druk. De meesten daarvan worden ook wel spanning genoemd. Iets met een kracht per oppervlak, of een afgeleide daarvan. Je hebt ook de druk, die je ervaart als, je veel aan je hoofd, of veel te doen hebt. 

Die laatste is de reden dat ik de laatste tijd weinig tijd heb gehad om weer eens een stukje op mijn blog te schrijven. Druk met een opleiding tot vrijwillig molenaar, sloeproeien, werk en verschillende andere beslommeringen en verplichtingen.

Een uit de fysische categorie is statische druk. Hiervan had ik te weinig in mijn Rise Astro 5 demper. Deze demper zat al in mijn Strada toen ik deze kocht. Tot vorige week had ik mijn hier nog niet echt verdiept in de techniek en de bedrijfsvoorschriften van dit mooie product. Tot, vorige week, de demping te zacht werd. Ter controle, lering en vermaak heb ik de Rise uit mijn Strada gehaald. De zuigerstang was vochtig van olie en ik kon deze, onder een slurpend geluid, met de hand indrukken. Dit leek mij niet goed. Volgens velomobiel.nl hoeft dit geen probleem te zijn. Je moet de demper, net als je banden gewoon regelmatig controleren en op druk brengen.

video


Waar haal je zo snel mogelijk een geschikte pomp vandaan? Inderdaad, van het wereldwijde net.

Het werd de Topeak Shock 'n Roll. Ik heb de pomp pas één keer gebruik en ben er al helemaal gelukkig mee. Het is een compacte CNC gefreesde pomp voor dempers en banden met een veelzijdige ventielaansluiting. De ideale pomp voor onderweg en het vullen van de demper. De Strada is weer beduidend sneller met voldoende lucht in de Rise!

Product image

Ik heb misschien ook te veel druk op de pedalen. De nare tik, waar ik eerder over schreef, komt van mijn trapas. velomobiel.nl wil deze onder garante vervangen. Wat een service. Mijn Strada is immers een , zo goed als nieuwe, tweedehandsje. Ik zal mijzelf ook moeten aanleren meer "rond" te trappen. Ik kan nogal een stomper zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen