zondag 13 april 2014

Edge touring



Sinds begin dit jaar heb ik het idee om deze zomer met mijn Strada op vakantie. Spullen achter in de fiets, rijden en zien waar je terecht komt.

Een leuk idee. In de praktijk werkt het bij mij net iets anders. Ik weet graag waar ik aan toe ben. Dus een weekje fietsen zal toch, min of meer, volgens een voorop gesteld plan verlopen. Ik heb ondertussen uitgevonden dat je bij Staatsbosbeheer kunt "wild kamperen". Staatsbosbeheer heeft een paar plaatsen in de door hun beheerde gebieden plekken waar je, zonder voorzieningen, kunt overnachten. Wilder dan dit kun je het in Nederland, legaal, niet krijgen.


Ik heb nog nooit echt gekampeerd. Het ontbreekt mij dus aan kampeerspullen. Tijdens mij oriëntatie rondje op internet ben ik het een en ander tegengekomen. Ik heb het voornemen alles in mijn Strada mee te nemen. Alles zal dus licht en compact moeten zijn. Het belangrijkste vind ik een redelijk goede tent. Ik denk dat ik die heb gevonden in de Vango Blade 100.
Een tentje van goede lichte kwaliteit voor een redelijk bedrag. Verder begin ik met vrij eenvoudige basis spulletjes. Niet heel licht gewicht en vooral met een toegankelijke prijs.

Voor de zekerheid, waar ik zo een prijs op stel, heb ik een Garmin Edge Touring gekocht. Hiermee kan ik mijn toekomstige reizen goed voorbereiden. Het is een afgeleide van de geprezen Edge 800-serie. Ik heb met mijn Sigma 16.12 stc cad een prima fietscomputer. Ik zocht hierom naar een apparaat dat vooral bedoeld is voor navigatie. De Edge Touring is een afgeleide van de 800-serie waar navigatie het speerpunt is. Het apparaat maakt gebruik van de Open street map kaarten, de meest accurate fiets kaart van Europa.

Na anderhalve week wachten op mijn bestelling kon ik deze eindelijk bij postnl ophalen. Enthousiast maak ik bij thuis komst de verpakking open en start het toestelletje op. Het is niet mijn eerste Garmin, dus ik navigeer heel intuïtief door de menu's.

Voor de bevestiging in de Strada heb ik voor de levering al nagedacht. Na bestuderen van de velomobiel GPS-steun in de XS van collega Joyce was het idee snel uitgedacht. Met een stuk aluminium staaf en platte strip moet het lukken. Ik heb in mijn kleine schuurtje een paar uur staan zagen, vijlen schuren en poetsen. Het resultaat is een compacte steun voor de Edge Touring. Het moeilijkst was om de goede kromming in de steun te krijgen, die overeenkomt met die van de wielkast. Met een geïmproviseerde zetbank, mijn bankschroef met wat hulp middelen, is het aardig gelukt.



Ik sta iedere keer versteld hoe mooi je aluminium kunt bewerken. Het stuk platte strip komt van een strandtrailer van mijn zeilboot. Het was wit uitgeslagen van het zeewater. Als je het schuurt met scotch bright glimt het als een spiegel! De twee bevestigingsschroeven wil ik nog vervangen door schroeven met een verzonken kop. Hoe gladder, hoe beter. De kans op verwonding of slijtage van kleding wordt hiermee minimaal.

Als je dan toch op een website aan het bestellen bent loont het om verder te kijken. De verzendkosten gaan om laag wanneer je meerder artikelen koopt. Zo kwam ik een EHBO-set van Ortlieb tegen. Dit lijkt mij geen overbodige aanvulling op de standaard uitrusting van mijn Strada. Je weet nooit wat je onderweg tegenkomt.



Het is de meest simpele uitvoering in de bekende Ortlieb kwaliteit, stof en waterdicht. Ik hoop dat ik het nooit nodig zal hebben. Gezien het gemoed is het niet overbodig.

Gister heb ik voor het eerst met de Touring gefietst. 's Ochtends had ik haast dus heb ik mijn standaard route naar mijn schoonouders gefietst. Wanneer je heel eigenwijs je eigen gang gaat wordt je gek van het gepiep van de Garmin. Ze blijft herberekenen. 's Middag heb ik de instructies van het apparaat keurig opgevolgd. Het leverde mij een leuke route langs de Geniedijk door de Haarlemmermeerpolder op.



De Edge Touring kan zelf een prima route berekenen. Ik zal haar toch vooral gaan gebruiken in combinatie met, op de PC voorbereide, routes. De routes die zij berekend zijn voor velomobielen goed te volgen maar meer geschikt voor tourfietsers. De route langs de Geniedijk was ongeveer 19 km lang. Ik reed hier bijna een uur over. Mijn normale route langs de Ringdijk en de Bennebroekerweg van zo'n 19 km reed ik een stuk sneller. Gister reed ik een record, van ongeveer 29 minuten.

Het gaat nog steeds sneller met de Strada!

4 opmerkingen:

  1. Voor dat wildkamperen bij SSB heb je in elk geval een gps nodig. Mijn ervaring is dat sommige plekjes zonder haast niet te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat je ook zou kunnen overwegen is een lidmaatschap van " vrienden van de fiets" http://www.vriendenopdefiets.nl/nl/ dit is een nonprofit organisatie voor betaalbare overnachtingen voor fietsers. Dit scheelt een hoop gedoe en vooral veel minder spullen meenemen.

    groet

    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je de route omzet naar spoor ben je van het gepiep af! Groot voordeel is dan ook dat de Garmin niet hoeft te gaan herberekenen als je per ongeluk een straatje te vroeg of te laat bent afgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb doe zelf met de orgegon 450 navigeren ... opzich goed te doen, routes maak ik veelal met de fietsbond website.. enkel piept de gps niet met rijden van tracks ... ik heb in de nieuwe quest door vm.nl de gps houder laten monteren, morgen eens kijken of dit een beetje werkt

    BeantwoordenVerwijderen