zondag 16 maart 2014

Wat een weer en wat een wegen

Vandaag ben ik voor de tweede keer het Noorzeekanaal overgestoken. De eerste keer was met de Versatile, naar de oliebollentocht van 2011.

Haarlem en omgeving is leuk maar niet ideaal voor een velomobiel. De gehele omgeving is best druk. Een rondje Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder is goed te doen. Het nadeel van deze route is dat deze ook zeer geliefd is bij bukkers met haantjes gedrag en zondagsrijders in automobielen. Oja, en het is maar 63 km.

Vanochtend had ik een, voor de zondag, relatieve vroege boodschap. Ik had mij voorgenomen om aansluitend een stukje te gaan fietsen.

Van Haarlem naar pontje Buitenhuizen. Via Nauerna naar Krommenie en door naar de Schermer. Langs de Zuidervaart en de Noordervaart langs de Schermer Museummolen. Door naar Rustenburg, Hensbroek en Obdam. Hier zag ik "Hoorn 7 km" op de borden staan. Dat was voor mijn gevoel heel ver van huis, en ik had eigenlijk alleen nog meer wind mee gehad. Tijd om weer een beetje richting het zuiden te gaan.

Door Avenhorn, langs de Middenweg van de Beemster tot Midden-Beemster. Rechtsaf, door het prachtige De Rijp. Nu terug richting Krommenie langs De Woude.

Eenmaal in Krommenie Marijke gebeld. Die stond op het punt een rondje te gaan steppen. We hebben samen een rondje gereden. Terug, langs De Woude, over de brug links. Met het pontje naar Akersloot en door Uitgeest en Krommeniedijk naar Krommenie. Een extra rondje van 20 km. Slecht voor mijn gemiddelde maar heel gezellig!

Nu was het echt tijd om terug naar Haarlem. Eenmaal thuis, heb ik 130km gefietst. Mijn lijf is zout van het zweet en mijn hoofd is lekker gekleurd. Het velletje over mijn voorhoofd trekt er van. En ik heb nu van die soort panda vlekken rond mijn ogen van mijn zonnebril.

Wat opviel was dat ik helemaal niet moe was. Van Krommenie terug naar Haarlem heb ik nog eenvoudig 38 à 40 km/h kunnen rijden. Dat was met de Versatile heel anders geweest!

Ik had geen GPS mee, dus een leuk plaatje van de route heb ik niet. Wat wel blijft, is een leuke herinnering aan het mooie weer en de mooie lange, rustige wegen van de uitgestrekte polders in het Noorderkwartier. Als molenliefhebber en molenaar in opleiding heb ik volop kunnen genieten van alle molens langs de route. Een genot voor het oog. Dit ga ik vaker doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten