dinsdag 25 maart 2014

Energie

Het fietsen met mijn Strada wordt nog steeds leuker! Het gaat nog steeds sneller en ze voelt steeds meer vertrouwd. En dat is fijn omdat ik steeds meer ontspannen in het zitje lig.

Het voordeel is, onder andere, dat ik meer en meer energie in snelheid kan omzetten. Dit bleek gisterochtend.

Naar aanleiding van de NSS moest ik voor gister een alternatieve route rijden. Ik rijd iedere werkdag onder de aanvliegroute van de polderbaan door. Hier zijn sinds een paar weken al veiligheidsmaatregelen geplaatst. Sinds Zaterdag is door middel van betonnen blokken en zware stalen hekken de Schipholweg afgesloten.


Het beste alternatief is de Ringvaartdijk van de Haarlemmermeerpolder. Het is 2,7 km om, maar ik reed er net zo lang over. Het verschil zit voornamelijk aan de verkeerslichten die ik op de dijk niet tegen kom, in de polder wel. Hier bewijst een velomobiel zich als lange afstandsfiets. Eenmaal op snelheid is het echt lekker door fietsen. 

Al dat optrekken bij verkeerslichten is een leuke oefening, door kunnen rijden is leuker, zeker met een "zware" fiets.


Massa kost energie!

De score is 4 scooters, ik ben getroffen door het SIS! En ik heb een nieuwe leukere route. De snelheid op de ringvaartdijk lag rond de 40km/h. Dat bevalt me wel.




Tegenwoordig doe ik mijn boodschappen met mijn Strada. De supermarkt is om de hoek, dus het is zo gepiept. Gewapend met mijn Radical Design Cyclone en een boodschappen briefje trok ik er afgelopen zondag op uit. Energie inkopen. Na mijn rondje door de supermarkt, naar de kassa. De boodschappen in pakken in boodschappentassen en met het boodschappenwagentje richting Strada. Nu past er best veel in de Cyclone. Dit keer was het toch behoorlijk proppen en goed verdelen. Brood en chips gingen in de Strada zelf. De tocht naar huis ging niet snel. De massa van het karretje was goed voelbaar, zeker bij verkeersdrempels.



Toen ik na thuiskomst het karretje van de trekhaak haalde voelde het zwaar. Ik kwam op het idee de cyclone met boodschappen te wegen. Eerst het rechterwiel op de weegschaal, dan de linker. Als laatste de dissel. De kar woog, met boodschappen 62kg, schoon aan de haak. Oeps, 22 kg teveel. Het is wel lekkere massa. Ik koop alleen maar lekkere dingen.

Massa bevat energie!

Nu is het aan mij om de calorische energie van de boodschappen om te zetten in kinetische energie in de Strada. Jammer dat er zo veel warmte bij vrij komt.

5 opmerkingen:

  1. wat past er veel in zo'n karretje he,

    ik heb vandaag ook ff de cyclone "van stal" gehaald om boodschappen te scoren

    http://www.beekiepouwer.blogspot.nl/2014/03/post-uit-denenmarken-en-boodschappen.html

    gr marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een leuke ommetje is het ja, gelukkig kan je van de week weer door trappen, de hoge piefen gaan weer terug....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie dat we een stukje gemeenschappelijk reden. Ik kom Lijnden inrijden met mijn rode Strada vanuit Amsterdam en pak de weg achter de dijk langs en vervolgens rij ik richting Hoofddorp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wilco,

      Dat weet ik. We komen elkaar af en toe tegen.

      Ik reed voorheen in een blauwe Versatile.

      Groet,

      Jan

      Verwijderen
  4. Met de temperaturen van vanochtend vind ik het niet zo erg dat er ook wat warmte vrij komt. Is het uiteindelijk tenminste lekker toeven in de fiets. In de warme zomermaanden zou het wel wat minder mogen.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen