zondag 16 februari 2014

Resultaten

Getik
Ik word er getikt van! Er zit een nare tik in de aandrijflijn van mijn Strada. Ik heb al wat kilometers gedacht wat het zou kunnen zijn. Eerst hoorde ik het alleen tijdens aanzetten. Nu hoor ik het constant. Het geluid gaat gelijk op met mijn cadans. Het moet dus iets in de voorkant van de Strada zijn.

Het is niet het pedaal. Ik heb met een andere gereden en het getik is er ook dan nog steeds. Het lijkt er op dat het ook niet de derailleur is. Na bijstellen met de shifter blijft het geluid. 

Resultaat: Vrees dat de trapashouder eruit moet om de lagers na te kijken.


Het werkt
Het is altijd fijn wanneer je iets bedenkt en uitvoert, dat het ook iets oplevert of werkt.

De ventilatiegaten in mijn stoeltje werken. Tijdens het rijden heb ik het minder warm op mijn rug. Er zit ook geen condens meer op het zitje. Ik heb niet te veel materiaal weg gehaald. Ik kom verschillende en nare verkeersdrempels tegen op mijn woon-werkrit, waar ik vlot overheen rijd, en ik heb nog steeds geen schade.

De cadansmeter werp ook zijn vruchten af. Zowel de cadans als de snelheid gaan omhoog.

Ik ben een soort “Rupsje nooit genoeg”. Ik wil nog sneller. Dat komt vanzelf wanneer de temperatuur stijgt, zolang wil ik natuurlijk niet wachten. Het wordt langzaam aan tijd voor andere, snellere banden. Met mijn Versatile reed ik altijd op Schwalbe Kojaks. Deze bevallen mij goed. Toch ga ik eens verder oriënteren. Op het blog van Wim Schermer staat voldoende informatie om het assortiment eens te vergelijken. De Ultremo wekt interesse. Deze ga ik dus eens beter bekijken.

Resultaat: Meer comfort en snelheid.

Versatiles
Vorige week kreeg ik een bericht met een paar vragen van de nieuwe eigenaresse van mijn oude Versatile. Bij het bericht had zij een leuke foto toegevoegd. Mijn oude Versatile is in een velomobielenkudde opgenomen. De Versatile staat samen met een Mango en een Strada in een stalling in Zurich (CH).




Afgelopen week zag ik iets laags voor mij op het fietspad. Op zo een moment staan meteen al mijn zintuigen op scherp. Dat moet een ligfiets zijn! Even aanzetten en het werd mij meteen duidelijk. Een velomobiel met een donkere onderkant, een Versatile. Ik ben er naar toe gereden en heb een paar tellen in de spiegels gehangen. Dan, hup, er overheen. Ik wist het natuurlijk al een tijdje. Een Strada is stukken sneller.

Bij het eerst volgende verkeerslicht kwam de Versatile schuin achter mij staan. Wanneer het groen werd ben ik rustig weg gereden en liet de coureur naast mij komen. Ik kende de Versatile al van een blog de berijder nog niet. We hebben tot Haarlem samen gereden en over de fietsen gepraat. Het is altijd leuk om een soortgenoot te treffen en ervaringen te delen. 

Resultaat: Een tevreden eigenaresse van mij oude Versatile. Een tevreden eigenaar van Strada 121 (ondanks het getik).

Cycling Zandvoort
Op het blog van Questeritus las ik dat Cirquitpark Zandvoort weer door fietsers wordt ingenomen. Op 26 februari is er een test middag. Op deze middag mogen ook ligfietsen meerijden. Het lijkt me reuze leuk om eens op Zandvoort te rijden. Ik hoop dat Cylcevision nog eens op Zandvoort terug keert. Ik woon in de buurt, wellicht neem ik een middag vrij!

Resultaat: Een leuke middag in het verschiet.

2 opmerkingen:

  1. Ben wel benieuwd of je nog wat gaat vinden in dat getik. Mijn quest tikt ook. Zit in de trapas ergens, want het tikken is altijd op dezelfde plaats van de trappers.
    En bij aanzet lijkt het erger, maar soms klinkt het altijd.
    Ben er intussen wel achter dat het getik minder is, weg is als ik niet te veel kracht naar beneden probeer te geven, maar vooral naar voren.

    Heb al contact gehad met velomobiel hierover. Die hebben aangegeven dat het geen kwaad kan. Is wel op te lossen maar moet er een en ander vervangen worden voorin, Omdat het geen kwaad kon heb ik het nog altijd laten zitten, en probeer beetje de druk goed op de trappers te verdelen zodat het niet al te erg is.

    ga je blog even aan mijne toevoegen zodat ik een update zie, kan ik het wat makkelijker in de gaten houden.

    Groet,
    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Rens,

      Ik weet natuurlijk niet of wij de zelfde tik hebben, en dan bedoel ik die in de fiets, niet de fiets zelf. Het is een geruststellende boodschap, dat het weinig kwaad kan. Het blijft irrritant. Ikk heb er geen aandacht meer aan besteed, maar het gaat zeker verholpen worden.

      Groet,

      Jan

      Verwijderen