zondag 2 februari 2014

Kleine aanpassingen



Afgelopen week was een week van kleine aanpassingen.

De vorige eigenaar van mijn Stradaatje was waarschijnlijk een hele lange meneer. Bij het afnemen van de fiets is de trapas flink naar achter gezet en de ketting ingekort. Het stoeltje staat ver naar voor en werd in de middelste hoogtestand gezet. De voetengaten zijn twee keer naar achter verlengd.

Bij onze eerste rit samen, kwamen Strada 121 en ik regelmatig onaangenaam met elkaar in aanraking. Ik stootte met mijn knieën tegen de instaprand. Hierop heb ik bij thuiskomst meteen het stoeltje in de laagste stand gezet.

Een vervelender euvel was dat ik zo nu en dan, en zeker bij hobbels en kuilen in de weg, met de hakken van mijn fietsschoenen de achterkant van de instapgaten raakte. Vorige week trok ik met mijn hiel zelf een scheur in het laminaat van de romp. Dat deed zeer! Niet aan mijn hiel maar aan mijn ziel. Het geluid van brekend en scheurend laminaat gaat door merg en been. Zo kon het niet langer. Vandaag was het dan zo ver.

Het overschot achter de voetengaten heb ik weg gezaagd. De voetengaten werden hierdoor wel erg lang. Het voorste deel heb ik weer dichtgemaakt met acryl dat ik nog had staan. Het resultaat is niet ideaal. Voor het nette zou er eigenlijk gele folie overheen moeten. Wanneer de fiets op haar wielen staat zie je er evengoed niets van. Als het daadwerkelijk bevalt maak ik het wellicht nog eens definitief van lexaan.




Ik heb vandaag ook de nieuwe fietscomputer geïnstalleerd. Op zich een eenvoudige klus. Het was even zoeken naar een geschikte plek om de cadansmeter te bevestigen. Het is bevestigd op een boutje van de trapashouder. Ik had van E-pijp al een steuntje gemaakt. Bij de proefrit deed alles het in een keer.


Komende week zal ik zien hoe het een en ander bevalt.

2 opmerkingen:

  1. Met de knieën de instaprand raken.......dat had ik vroeger met de Mango8 ook.

    In de XS heb ik dat probleem niet meer. In de XS pas ik met mijn 1.77m echter net in en nu raak ik heel soms met mijn knieën de top of met de punten van mijn schoenen de voorkant.

    Het is ook altijd wat :)

    Als ik die voetengaten nu zo zie, dan ben behoor je dus ook niet tot één van de langsten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Wim,

    Ik heb nu niet de hele lengte nodig. Ik heb ze aan de achterzijde zo lang gemaakt opdat de scheur helemaal weg gezaagd is.

    Dan nog, ik ben net geen 1,80m, dus inderdaad niet zo lang.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen