zondag 23 februari 2014

Besparingen en spiegelkapjes

Besparingen

Afgelopen weekeinde zijn twee besparingen ingezet.

Van de week heb ik Schwalbe Kojaks bij de fietsenmaker besteld. Deze waren zaterdag binnen. Ik heb ze meteen opgehaald en daarna direct gemonteerd. De Strada ziet er meteen minder lomp uit. De Vredestein PM vond ik een beetje op kinderfietsbanden lijken. Waar Kojaks een beetje bol oogden op de 19mm velgen van de Versatile, liggen ze mooi in één vlak met de zwarte 22mm Grinko velgen van mijn Strada. Het ziet er gelikt uit.

Bij het afnemen van de PM’s werd ik onaangenaam verrast. Niet alleen om dat de PM's amper van de velg wilden. De linker voorband was al door de toplaag heen gesleten. Er is slechts 2600km mee gereden, dat is veel te kort! Hierop moest het wielspoor van de voorwielen gecontroleerd worden . Eerst heb ik een wielspoormeter gemaakt. Ik had nog wat hout en een kunststof buisje liggen. 

Op de witte buisjes van de wielspoormeter kan ik eenvoudig met potlood de maat afschrijven en het verschil meten. Het potlood is eenvoudig weg te wrijven voor een nieuwe meting.

De wielen bleken een Toe-out van 5mm te hebben. Het wielspoor is aangepast naar een Toe-in van 2mm.

Besparing één is gerealiseerd. Ik verwacht dat de Kojaks nu zeker langer mee gaan dan de PM’s. Ik hoop minimaal 5000km. Een Kojak is toch bijna €28,- duur, het is de moeite waard.


De andere besparing is de energie besparing dankzij de Kojaks. De Strada voelt meteen een stuk lichtvoetiger aan. Het sturen lijkt soepeler, het rollen makkelijker.

Hoewel, een besparing? Tijdens een proef rondje Haarlem-Zandvoort heb ik meteen een nieuw persoonlijk snelheidsrecord gehaald, 53,64km/h. En ik heb niet eens voluit gereden in verband met de drukte op de weg en het fietspad. Waar 40km/h eerder een barrière leek rijd ik nu gemakkelijk naar de 45km/h toe. Eerder dacht ik dat de vierkante kont van de Strada bij 40km/h begint te zuigen. Dat was waarschijnlijk toch iets anders.


Spiegelkapjes

Bij de afname van mijn Strada in Dronten heb ik spiegelkapjes besteld. Ik vond het niet echt nodig,maar mijn vrouw vind ze schattig. Ik kreeg ze als kerstcadeau. Velomobiel.nl had ze niet meer op voorraad in de kleur geel. Na een paar weken informeerde ik eens naar mijn kapjes. Ymte waarschuwde nu dat het wel eens lang kon duren voordat ze weer  beschikbaar zouden zijn. 

Vrijdag waagde ik er weer een mailtje aan. Ymte reageerde binnen enkele minuten met het volgende bericht; ”Ze zijn gisteren op de post gedaan dus ze zullen vandaag bezorgd worden”. Toevallig werkte ik vrijdag thuis. Dat kwam mooi uit. En jawel, een halfuur later stond een meneer met een wit-oranje bus van Postnl voor de deur met een pakketje, de speigelkapjes.



Als afwisseling op een oersaai klusje voor mijn werk heb ik de instructies van velomobiel.nl gevolgd. En, ik kon het niet laten een ludieke smiley op de linker spiegel te plakken.



En nu met frisse moed de komende week in. Op naar Cycling Zandvoort!

3 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Mooi die kapjes, en leuk met die smiley!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja die verkeerde sporing vreet banden en......vermogen dus snelheid

    BeantwoordenVerwijderen